Ga naar hoofdinhoud

Defensienota wijkt voor Tip-In

Heeft deze kop de aandacht getrokken? Mooi, dan is deze 3-punter alvast binnen. Nu Squirrels bij het 50-jarig bestaan een nieuw logo krijgt, blik ik graag terug op het ontstaan van het ‘oude’ Squirrels-konijn. Met dank (ja heus) aan de minister van Defensie…

Als ik in 1995 Brabant verruil voor Berkel lokt de lokale basketbalclub om de verouderende spieren in gang te houden. Lekker een balletje gooien is de insteek, en dus maak ik kennis met legendarische namen als Hans Sanders, Peet Post, Dirk-Jan Meijndert, Jack van Messel en vele anderen. Vooral de (kerst)wedstrijden tegen Heren-3 worden herinnerd als legendarisch!

Het duurt niet lang of voorzitter Karel Ligtvoet krijgt lucht van mijn dagelijkse werkzaamheden als eindredacteur voor het ministerie van Defensie. “Bij Squirrels zoeken we nog iemand voor de Tip-In, is dat niks voor jou? Maar een paar uurtjes werk per maand, appeltje-eitje toch voor iemand met jouw ervaring?” Karel kan best overtuigend zijn, een goeie eigenschap voor een voorzitter.

En omdat nieuwe bezems altijd schoon vegen, neem ik enkele drastische maatregelen. De kleur geel, overgehouden aan de tijd van Leo Lops, verdwijnt en wordt vervangen door een blauwe kaft. En er moet een nieuw logo komen. Daarvoor boor ik mijn contacten bij de drukkerij aan waar Defensie zijn drukwerk heeft ondergebracht. Aan Theo, de ontwerper/lay out man, vraag ik of ‘ie een leuk logo wil bedenken: speels, creatief en sportief zodat in één blik duidelijk wordt dat het hier gaat om een bloeiende basketbalvereniging.

Theo gaat aan de slag; hoofdzakelijk met zijn werk voor Defensie, maar tijdens een verloren uurtje en in zijn vrije tijd met het nieuwe Squirrels-logo. Als er in die tijd een nieuwe Defensienota moet gaan verschijnen, meld ik me iedere week met de kopij onder de arm bij Theo. Hij ontwerpt en illustreert die hele Defensienota, maakt collages van vliegtuigen, tanks en onderzeeboten, grafiekjes, neemt kortom alles voor zijn rekening. De grap is iedere week dezelfde: niet “Morguh Theo, hoe staat het met de Defensienota?”, maar steevast “Hallo Theo, is het nieuwe logo van de Tip-In al klaar?”

Uiteindelijk, nadat de Defensienota met enige vertraging (hoe zou dat toch komen…?) is verschenen, ziet dan ook de ballende eekhoorn het licht. En zal jarenlang de voorkant van vele Tip-Ins sieren. Met dank aan Theo. En de minister van Defensie natuurlijk!

Leo de Rooij